> This is a page from the ElevenLabs documentation. For a complete page index, fetch https://elevenlabs.io/docs/llms.txt. For the full documentation in a single file, fetch https://elevenlabs.io/docs/llms-full.txt.

# Vad är användningsbaserad fakturering?

Användningsbaserad fakturering är en äldre funktion och är inte tillgänglig för nya självbetjäningsabonnemang. Enterprise-avtal använder fortsatt fakturering för överanvändning och påverkas inte av den här ändringen.

För självbetjäningsabonnemang ersätter Pay As You Go vår användningsbaserade fakturering. Mer information finns i vår [dokumentation om Pay As You Go. ](/docs/sv/overview/administration/pay-as-you-go)

Med Enterprise och äldre Creator-, Pro-, Scale- och Business-planer kan du aktivera användningsbaserad fakturering. Då kan du betala för ytterligare krediter som används efter att du har överskridit din månadskvot. Fullständig information om hur du aktiverar funktionen finns i [Hur aktiverar jag användningsbaserad fakturering för mitt konto?](/docs/sv/help-center/account/general/how-do-i-enable-usage-based-billing-for-my-account)

För att ge dig större kontroll över avgifter har användningsbaserad fakturering ett maximalt antal krediter som kan användas. Du kan själv ange denna gräns när du aktiverar användningsbaserad fakturering. En guide finns i [Hur ändrar jag gränsen för användningsbaserad fakturering för mitt konto?](/docs/sv/help-center/account/general/how-do-i-change-the-usage-based-billing-threshold-for-my-account)

De ytterligare krediterna faktureras antingen i slutet av faktureringscykeln eller när det utestående saldot överstiger två gånger din vanliga abonnemangsavgift.

Om du väljer att uppgradera eller nedgradera ditt abonnemang debiteras du omedelbart för eventuellt utestående belopp för användningsbaserad fakturering samt priset för din nya valda abonnemangsplan.

Användningsbaserad fakturering har ett fast pris för varje ytterligare 1 000 krediter som används över din gräns. Kostnaden för dessa krediter beror på din plan och visas när du aktiverar användningsbaserad fakturering för ditt konto, innan du bekräftar.